Garantivillkor för STIHLs distributionsbolag Andreas Stihl Norden AB
Den garanti som anges nedan är en frivillig tilläggsförmån som tillhandahålls av STIHLs distributionsföretag Andreas Stihl Norden AB, Glimmervägen 6, box 3062, 443 03 Stenkullen, Sverige. Kunden kan göra anspråk på den i enlighet med dessa garantivillkor. Garantin är giltig i Sverige. STIHLs distributionsbolag Andreas Stihl Norden AB har rätt att vända sig till en tredje part, särskilt STIHL-återförsäljare, för att uppfylla garantianspråk. Beslutanderätten i samband med ett garantiärende ligger dock kvar hos STIHLs distributionsbolag Andreas Stihl Norden AB.
Utöver denna frivilliga garanti har kunden obegränsad rätt att ställa krav på STIHL-återförsäljaren baserat på den lagstadgade reklamationsrätten. Kunden kan göra sådana lagstadgade garantianspråk utan att behöva följa villkoren i dessa garantivillkor.
STIHLs distributionsbolag Andreas Stihl Norden AB garanterar rätten till kostnadsfritt utbyte samt demontering och återmontering av delar som bevisligen blivit obrukbara på grund av material- eller tillverkningsfel. Reklamationen måste göras till STIHL-återförsäljaren innan garantitiden löper ut. De skötsel- och underhållsarbeten som anges i bruksanvisningen omfattas inte av garantin.
Garantin gäller inte för delar som har blivit obrukbara på grund av felaktig användning eller reparation, otillräckligt underhåll eller normalt slitage (slitagedelar). Mer detaljerad information finns i respektive bruksanvisning, särskilt i kapitlet ”Minska slitaget och undvika skador”. Bruksanvisningen är en integrerad del av dessa garantivillkor. Det är därför en förutsättning för garantiservice att kunden vid leveranstillfället skriftligen bekräftar att han har fått bruksanvisningen och att han noggrant har läst de bruks-, underhålls- och reparationsanvisningar som finns i den.
Garantitiden för endast privat användning av STIHL-produkter är 24 månader, för kommersiell och/eller professionell användning är det 12 månader som gäller. Garantitiden börjar löpa från och med det första köpet hos STIHL-återförsäljaren. Om STIHL-återförsäljarens kund säljer produkten vidare, börjar garantitiden inte löpa på nytt. Om arbete utförs inom ramen för garantin, i synnerhet byte av delar, utlöser detta inte en ny start av garantiperioden.
Om ett garantianspråk görs till STIHLs distributionsföretag, kommer reservdelarna att levereras så snabbt som möjligt. Ett krav från kund på omedelbar leverans är dock uteslutet. En försenad leverans ger därför inte upphov till något skadeståndsanspråk från STIHLs distributionsföretag Andreas Stihl Norden AB och leder inte heller till någon förlängning av garantitiden. Det noteras uttryckligen att lagstadgade skadeståndsanspråk från kund mot återförsäljare på grund av försenad uppfyllelse av lagstadgade reklamationskrav inte påverkas av detta.
JULKLAPPAR TILL FAMILJENS ALLA HEMMAFIXARE
Ihr Browser wird nicht unterstützt
Sie nutzen einen Browser, den wir noch nicht unterstützen. Für eine optimale Nutzung unserer Seite empfehlen wir Ihnen, zu einem der folgenden Browser zu wechseln: