Varumärkets DNA
Ta reda på hur STIHL har gjort det enklare för människor att arbeta i och med naturen i över 95 år.
14.10.2024
STIHL I KORTHET
STIHL gruppen utvecklar, tillverkar och distribuerar maskiner för professionellt skogsbruk och jordbruk, landskapsvård, byggbranschen och privata trädgårdsägare. Digitala lösningar och tjänster kompletterar vårt breda produktsortiment. STIHL produkter säljs i allmänhet via auktoriserade serviceåterförsäljare – med 42 egna försäljnings- och marknadsföringsföretag, cirka 120 importörer och mer än 55 000 återförsäljare i över 160 länder. STIHL har även egna webbutiker som kommer att utökas internationellt under de närmaste åren.
STIHL har tillverkning i sju länder över hela världen – Tyskland, USA, Brasilien, Schweiz, Österrike, Kina och Filippinerna.
Sedan 1971 är STIHL världens mest sålda motorsågsmärke. Företaget grundades 1926 och har sitt huvudkontor i Waiblingen nära Stuttgart.
”Att göra det enklare för människor att arbeta i och med naturen.”
Andreas Stihl, företagets grundare
Pionjäranda i mer än
95 år
Allt började 1926: Andreas Stihl grundade sitt företag och utvecklade sin första motorsåg. Denna uppfinning revolutionerade skogsbruket och gjorde STIHL till en global marknads- och teknikledare. Hemligheten bakom dagens framgångar? Ständig utveckling av revolutionerande innovationer i vår företagsgrundares pionjäranda. Exempelvis genom batteriteknik, digitala lösningar, robotteknik och artificiell intelligens. Vi brinner för detta och strävar efter att ständigt utvecklas. Allt för att underlätta för våra kunder att arbeta i och med naturen.
Våra globala värdegrunder
STIHL har anställda från hela världen och finns representerade globalt. Därför är det viktigt för oss att ha värderingar som förenar oss över landsgränserna och styr vårt agerande. Hållbara framgångar är belöningen för företag som ständigt utvecklas och driver verksamhet utifrån långsiktiga principer och bindande riktlinjer. Det är vår övertygelse som familjeföretag. Och denna ambition återspeglas självklart i vår företagskultur och våra värderingar. Precis som företaget har våra värderingar vuxit och de gör sig påminda och utvecklas på daglig basis.
Vi vill fortsätta att imponera på våra kunder med den högsta kvaliteten på våra produkter och tjänster. Vår målsättning är att människor som köper STIHL produkter inte enbart ska vara nöjda med STIHL utan även inspireras. Tillsammans med återförsäljarna bygger vi hållbara relationer med kunderna. I denna process syftar våra aktiviteter till att skapa en nära, personlig och känslomässig relation mellan slutkunden och varumärket. Varje verktyg är bara så bra som den service som följer med det. Därför erbjuder vi omfattande och enastående servicelösningar för marknaden via återförsäljare.
Globala marknader erbjuder tillväxtpotential – men också utrymme för ökad konkurrens. Båda dessa kräver en hög grad av agilitet från STIHL. Vi vill vara det ledande varumärket i branschen över hela världen och förstärka vår globala marknadsposition ytterligare. För att uppnå detta skapar vi globala standarder och synergier i alla led i värdekedjan – samtidigt som vi ligger nära våra marknaders lokala behov. Det globala försäljningsnätverket och det internationella produktionsnätverket är grunden för STIHL:s framgång. Vi har en balanserad lokaliseringspolicy och tillverkar produkter över hela världen enligt de högsta produktions- och kvalitetsstandarderna.
Som familjeägt företag har STIHL ett särskilt ansvar för både människor och natur. Därför är det en av våra grundprinciper att säkerställa högsta möjliga hälso- och säkerhetsnivå både för våra medarbetare och i våra produkter. Vi tar hand om naturresurser genom att använda effektiva och hållbara processer och produkter. Vi har ett långsiktigt och partnerskapsbaserat samarbete med återförsäljare, leverantörer och affärspartners. Allt vi gör utgår från grundvärderingarna ärlighet, regelefterlevnad och rättvisa. Vi står för en öppen och tillitsfull företagskultur och främjar både entreprenörsanda och självständigt agerande.
Vi vill sätta standarder inom teknik och innovation. För att uppnå detta driver vi på utvecklingen av innovativa produkter och tjänster. Vår inre drivkraft är en stark kulturell innovation som utnyttjar de senaste teknikerna, processerna och marknadskunskaperna inom alla delar av företaget. När vi använder digital teknik vill vi vara ledande med våra enheter och tjänster och i vår kontakt med kunder samt öppna upp för nya affärsmodeller och omsättningspotential. Detsamma gäller den digitala uppkopplingen mellan människor, maskiner och produkter.
STIHL står för högsta kvalitet och kommer att fortsätta göra det även i framtiden. Detta utgör grunden för marknadsframgång och lönsam tillväxt och säkrar vår entreprenörsmässiga självständighet på lång sikt. En hög grad av serviceorientering längs hela värdekedjan är avgörande för detta. Genom perfekta förutsättningar och partnerskapsbaserat ledarskap gör vi det möjligt för våra medarbetare att frigöra sin fulla potential så att de kan uppfylla kvalitetslöftet till kunderna inom samtliga delar av verksamheten. Vi är en attraktiv arbetsgivare som identifierar och stöttar talangfulla individer.
VÅR FRAMGÅNG I SIFFROR
2022 nådde STIHL gruppen en rekordomsättning på 5,5 miljarder euro. Detta motsvarar en tillväxt på 8,6 procent jämfört med föregående år. 90 procent av försäljningen skedde utanför Tyskland. Trenden mot batteridrivna verktyg fortsatte. STIHL gruppen noterade en lätt nedgång i bensinsegmentet.
TILLVÄXT AV EGEN KRAFT
Med en hög soliditet på 60 procent är koncernens kapitalstruktur fortsatt mycket solid. På så sätt kan STIHL fortsätta att finansiera investeringar med egna likvida medel. Liksom tidigare år var investeringarna betydligt högre än avskrivningarna. Den positiva affärsutvecklingen ledde till en tillväxt på 2,3 procent i arbetsstyrkan till 20 552 anställda världen över (per den 31 december 2022). Mer information om räkenskapsåret 2023 finns i STIHL:s årsredovisning och i årsredovisningen online.
KVINNOR I LEDANDE BEFATTNINGAR
Vi lever för lika möjligheter och uppmuntrar aktivt kvinnor att göra karriär hos STIHL. Vi ser endast till prestation, kompetens och potential. Fyra av de tolv styrelseledamöterna är kvinnor, vilket innebär att andelen kvinnor i STIHL AG:s styrelse ligger över de 30 procent som krävs. Två av de fem ledamöterna i styrelsen för STIHL AG är nu kvinnor. Vid sitt möte den 29 juni 2022 fastställdes målsiffran ”minst en kvinna” för framtida utnämningar till STIHL AG:s styrelse.